/ Koolhydraten, goed of slecht?

Aug 11
Door:

Ik beschrijf even in het kort wat koolhydraten zijn, zodat je hier meer informatie over hebt.

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebronnen voor je lichaam. Als je iets hebt gegeten, wordt je eten afgebroken (spijsvertering) en worden de stoffen (koolhydraten, vetten, eitwitten) opgenomen in het bloed. Tijdens dit proces worden de koolhydraten afgebroken tot enkelvoudige suikers, dit noemen we dan glucose. Als we willen bewegen is dit de benzine van ons lichaam. Als we te weinig bewegen wordt glucose opgeslagen in de lever of in de spieren. De glucose veranderd dan in glycogeen. Als we te veel glycogeen hebben opgeslagen in de lever of in de spieren door te weinig te sporten/bewegen wordt het glycogeen omgezet in vet. Hierdoor worden koolhydraten vaak in een kwaad daglicht gezet! Er zijn veel diëten waar je maar weinig koolhydraten mag eten. Hierdoor mis je jouw essentiële mineralen, vitamines en koolhydraten.

Welke koolhydraten zijn nou gezond om te eten?

Kies vooral producten die niet bewerkt zijn. Eet bijvoorbeeld alles wat de boer op het land heeft staan. Sla, kool, broccoli, wortelen, bloemkool, aardbeien, peren, pruimen, aardappelen (alleen gekookt niet gebakken) enz.

Goede bewerkte koolhydraten: volkoren pasta, volkoren rijst, volkoren brood, magere yoghurt.

Welke koolhydraten moet ik dan vermijden?

Probeer alle suikers te mijden, hier zitten de slechte koolhydraten in. Voorbeeld van slechte koolhydraten: ranja, frisdrank, snoep, chocola, honing.

Ik heb nog een Word-bestand toegevoegd. Het is een eettabel waarin staat wat goed voor je is en wat je dus dagelijks moet/mag eten. Hoe verder je in het tabel naar rechts gaat des te slechter het is om te eten en hoe meer slechte koolhydraten/vetten erin zitten.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden. Als je vragen hebt kun je me altijd mailen!

Sportieve groet,

Geert Ramakers
Personal Trainer

Geplaatst in: Voeding

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *