/ Fanatiek aan het trainen, gebruik de foamroller!

Mar 12
Door:

Ben je fanatiek bezig met trainen, dan is de foamroller onmisbaar!
Ook niet-sporters kunnen veel baat hebben bij het gebruik van de foamroller.

 

Wat is een foamroller en wat levert foamrollen mij op?

De foamroller is een grote rol, vaak gemaakt van rubber, die helpt bij het herstellen van spieren en het verlichten van triggerpoints. Triggerpoints zijn in feite ‘verklevingen’ in je spieren die voor veel spanning kunnen zorgen. Het zijn ophopingen van afvalstoffen in spieren, waardoor ze niet goed meer kan functioneren. Triggerpoints blijven vaak onopgemerkt, omdat je ze vaak niet voelt tenzij je er druk op zet. Triggerpoints veranderen de belasting die door een spier loopt, waardoor andere spieren of gewrichten overbelast kunnen raken.

Doordat je met je eigen lichaamsgewicht over de foamroller rolt voer je druk uit op de triggerpoints en helpt het de afvalstoffen af te voeren. Tevens bevordert foamrollen de bloedsomloop door spieren, waardoor nieuwe triggerpoints voorkomen kunnen worden en spieren sneller herstellen.

Hoe kan ik de foarmoller gebruiken?

Wanneer je aan het masseren bent met de foamroller zul je merken dat bepaalde plekken van een spier veel gevoeliger kunnen zijn. Dit is de plek waar de meeste knopen zitten. Voor een algemene ontspanning van de spier gebruik je methode 1. Om specifiek de gevoeligere plekken aan te pakken gebruik je methode 2.

Methode 1: Voer 1-3 setjes uit van 10-20 herhalingen voor iedere release techniek (gericht op een specifieke spiergroep) die je toepast. Je rolt over de volle lengte van de spier.

Methode 2: Je begint met het rollen op een spier en wanneer je een pijnlijke plek hebt gevonden probeer je de plek aan te houden voor minimaal 30 seconden en dat herhaal je 1-3 (sets) keer.

Er zijn veel verschillende spiergroepen die kunnen worden gemasseerd, zoals:

  • Kuiten
  • Hamstrings
  • Quadriceps
  • Billen
  • Schouders
  • Bovenrug

Tips:

  1. Zorg ervoor dat foamrollen in je routine terug komt bij het trainen, bijvoorbeeld voor of na de training.
  2. Ook niet-sporters kunnen veel baat hebben bij het gebruik van de foamroller om de afvoer van afvalstoffen in spieren te stimuleren.
  3. Of je nu over de gehele spier foamrollt of ‘diepe strijkingen’ geeft op een bepaalde triggerpoint, probeer gedurende de gehele oefening druk uit te oefenen.
  4. Punten die meer ongemakkelijk aanvoelen, hebben meer aandacht nodig. Besteed dus meer tijd aan de pijnlijke plekken.
  5. Gebruik de rol niet voor gewrichten (zoals de achterkant van je knieën) en je onderrug. Dit kan voor blessures zorgen.

Ben je geïnteresseerd in een eigen foamroller? Bel of mail naar:

( T ) 06-34045560

( M ) geert@healthfirst.nl

Geplaatst in: Oefeningen voor thuis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *